Kioskerna på Tallhöjden

Det finns tre kiosker på Tallhöjden. Två sycken inne på området, A- och B-planskiosken och en utanför, Konstgräskiosken.

När ska vilken kiosken vara öppen?

Man öppnar främst upp den kiosken som är närmast matchplanen - undantag kan såklart ske.

Obligatoriskt att hålla kiosken öppen i samband med match, men det är ok att öppna upp kiosken på träning eller trivselaktiviteter.

Sortiment och varor

Laget som ska bemanna kiosken ska fylla på kiosken med sortiment från förrådet (det låga röda huset till vänster om Kanslihuset).

Köket och förrådet på Tallhöjden

Till alla tre kioskerna, på Tallhöjden, förbereds kaffe mm inne i köket i Samlingsrummet.

Utrustning i köket

• kaffekokare (i köket)
  • kyl och frys (i köket)
  • kyl och frys (i förrådet)
  • diskmaskin (i köket)

Utrustning för tillagning och servering hämtas, diskas och lämnas också i köket (ingenting ska vara kvar i kioskerna efter avslutad försäljning)

• korvtång, saxar, bestick mm (i köket)
  • kaffe/saftkannor, grytor, skärbrädor odyl (i köket)

Förrådet

Sortiment att sälja finns i huvudsak i förrådet. Förrådet är

• det låga röda huset till vänster om Kanslihuset (Lite kuriosa: huset har varit damernas gamla omklädningsrum på Tallhöjden.)
  • ni går in genom dörren som är längst till höger.

OBS: Nya kaffepaket finns dock ofta förvarat inne i A-kiosken, men ibland står det i skåpet ovanför kaffebryggaren eller i förrådet.

Rent och snyggt köket

Vi är många som samsas i köket och alla städar efter sig

När du avslutat kiosk, samling eller annan aktivitet

Torka av och torka rent

• Torka alla bänkar, bord och spisen
  • Torka av skåpsluckorna (tex om det runnit kaffe)
  • Sopa av golvet och våt-torka

Ställ in allt rent i rätt skåp och lådor

• Diska bestick, tallrikar och glas i diskmaskinen
  • Kaffekannor, brickor mm ställs in rena i skåpen

Skölj ur

• Skölj ur disktrasan och häng upp den att torka
  • Skölj ur mopp och häng upp på tork
A-plans kiosken

Var: ligger vid A-plan inne i samma hus som Samlingsrummet Tallhöjden. A-planen är det plan som har läktare.

Lås: Nyckel till kiosken och övriga utrymmen tillhanda hålls av de ledare/tränare i laget som kvitterat ut nycklar från kansliet.

• Nyckeln till hänglåsen på luckan hänger på väggen.

Utrustning inne i kiosken:

• kyl (behöver bara vara på under försäljning, inge mjölk ska förvaras här efter stängning)
  • frysbox
  • korvvärmeri

• läsk, kolsyrat vatten och fruktdryck
  • varmkorv, bröd, senap, ketchup

B-plans kiosken

Var: ligger vid B-plan. B-planen ligger nedanför A-planen, dvs efter du passerat läktaren.

Utrustning inne i kiosken:

• kyl/frys (ibland frysbox)

• toast
Konstgräs kiosken

Var: ligger vid konstgräsplanen. Ingången till kiosken är mellan husen, medan luckan vätter mot konstrgräset.

Utrustning inne i kiosken:

• kyl/frys (ibland frysbox)
  • toast-järn
  • det går att ställa dit korvvärmeri

• toast
  • (ev korv med tillbehör)
Starta upp, driva och avsluta A-, B och konstgräskiosken

Var på plats 1h innan match, se till att öppna kiosken i god tid när besökare anländer, börja med att koka kaffe och värma korvvatten direkt!

För försäljning i B- och Konstgräskkoisken - börja med att kolla vad som finns på plats i kiosken så ni minimerar att behöva springa fram och tillbaka allt för många gånger 😉

Uppstart

• koka kaffe
    • ställ fram muggar, skedare, socker och mjölk
  • starta korvvärmeri
    • ta fram korv och korvbröd från frysen (
      • Korvbröden hinner tina om de tas upp en timme innan kiosken öppnar. det går att tina fler i mocron (låg effekt)
    • ställ fram korvhållare och servetter
    • ställ ut senap och ketchup
  • starta kylen med dricka mm (gäller A-planen)
  • fyll på kiosken
    • sortimentet hittar du i prislistan
  • lägg fram prislista och swishnummer
  • kolla så att det finns utrymme i papperskorgar mm för att undvika nedskräpning

Vid försäljning

• Minska matsvinn: Ta inte fram mer än vad ni måste (fyll hellre på) – vi vill inte kasta korv, korvbröd mm
  • Minska matsvinn: koka inte mer kaffe än vad som behövs.. det går att koka en 1/2 kanna kaffe.
  • Minska matsvinn: Håll maten kyld/fryst så länge som möjligt
  • Spara energi – håll kylar och frysar stängda
  • Ha god hygien
    • ta toast och korv och krovbröd med tång och severa i toastpapper alt servetter
    • diska om ni tappar tång på golvet

Avslut

Om någon annan ska ha kiosk efter er - kom överrens om vad ni ska göra innan ni lämnar kiosken.

Ansvarigt lag ska se till så att kiosken städas och att all använd utrustning diskas. Instruktioner finns i uppsatt i respektive kiosk.

• plocka undan, städa och diska efter er
  • kolla så att kyl, frys och vattenkran är ordenligt stängda
  • dra ut sladdar på kaffebryggare och korvvärmeri
  • släng sopor från kioskerna i säcken i köket, lägg pant i separat kärl