Vill du bli medlem!
Vad roligt att du vill bli medlem!

Vi är en förening som gör skillnad!

Vi har en uppgift - tillsammans ska vi - du, jag och alla andra medlemmar - skapa, vårda och utveckla en föreningsgemenskap på och utanför fotbollsplanen. Vi vill skapa en trygg föreningsmiljö för våra barn, ungdomar och vuxna.

⚽⚽⚽

Vårt övergripande mål är att

"så många barn och ungdomar som möjligt skall vilja spela fotboll så långt upp i åldrarna som möjligt."

⚽⚽⚽

Färjestadens GoIF sysselsätter idag cirka 500 barn och ungdomar i vår fotbollsverksamhet. Vi ger dem ett andningshål från en vardag fylld av skärmar, stillasittande och mobiler. Vi förflyttar dem till lekens och fotbollens värld.

Att vara medlem

Vem kan bli medlem?

Alla är välkomna till oss, Färjestadens GoIF är öppen för nya medlemmar som står bakom föreningens syfte, mål och värdegrund.

Varför ska du bli medlem?

Föreningen och alla aktiviteterna finns bara till för dig som har beviljats medlemskap. Det betyder att oavsett om du önskar vara spelare, ledare eller ledamot i föreningen så måste du vara medlem. Det är själva grundfundamentet i en förening.

Du som är medlem och aktiv i F GoIF omfattas av en idrottsförsäkring, för att föräkringen ska gälla måste alltså alla som deltar i våra aktiviteter vara medlemmar.

• Styrelsen ansvarar personer som utses till ledare, tränare och får andra uppdrag är medlemmar
  • Ledare och tränare ansvarar för att kontrollera att barn, ungdomar och vuxna som deltar i våra träningar och matcher är medlemmar.

Som medlem har du också fina förmåner!

Vad innebär det att vara medlem - rättigheter och skyldigheter.

Att vara medlem innebär att du får ta del av alla de aktiviteter som föreningen erbjuder. När du har blivit medlem kan du också önska att vara ledare, spelare eller ledamot. Det är alltså inte en rättighet att till exempel vara ledare – det är ett förtroende ni får från medlemmarna – barnen och föräldrarna.

Som medlem har man ett antal punkter som man förväntas ställa upp på. Du förväntas stå bakom och följa föreningens:

• Stadgar och avtal
  • Värdegrund
  • Handböcker, rutiner och riktlinjer
  • Beslut (beslut som fattas tex av styrelsen eller det årliga medlemsmötet), tex:
    • bistå med ideelt arbete
    • sälja lotter

Det är skillnad att vara medlem ideell förening eller köpa ett medlemskap i ett företag!

Att köpa medlemskap i ett företag: Vi i F GoIF är tillsammans medlemmar i en ideell förening och det skiljer sig åt från att köpa tjänster från ett företag. Syftet och målet med verksamheten i ett företag är att få ett ekonomiskt resultat och den som fattar besluten är företagets ägare. Om du är medlem på en träningsanläggning som är ett företag så har du inte rätt att vara med och fatta beslut eller ta del av vinsten. Din möjlighet att påverka slutar ofta med möjligheten att lämna förslag i förslagslådan.

Tillsammans är vi föreningen! En förening är däremot en samling människor som delar samma intresse och där målet är att skapa så mycket fotbollsglädje och gemenskap som möjligt.  En förening är medlemsstyrd, det betyder att varje medlem har en röst och är med och påverkar beslut. En förening har stadgar (medlemsavtal) som beskriver hur demokratin ska fungera i föreningen. Vi tillsammans är föreningen och om vi vill genomföra saker så är det vi medlemmar som hjälps åt att skapa det. Det läggs inte pengar på hög och vi betalar inte ut vinst till någon ägare. Alla resurser som föreningen får in används för att kunna genomföra den verksamhet som vi har kommit överens om att föreningen ska erbjuda.

Våra avgifter

För ekonomin är medlemsavgifterna och andra avgifter som föreningens medlemmar gemensamt bestämmer viktiga. De är stommen i vår ekonomi, en viktig del för att få vår verksamhet att gå ihop. Avgifterna beslutas av medlemmarna på Föreningsstämman

Vi är en förening som äger och driver vår anläggning. Vi vill försöka hålla en låg avgift och därför är det viktigt att vi alla medlemmar hjälps åt i de åtagande som det innebär att få vara med i en förening.

⚽⚽⚽  Tillsammans gör vi skillnad.  ⚽⚽⚽

Avgifter 2024

Medlemsavgiften är 300kr. För en hel familj (boende på samma adress) är det max 600kr i medlemsavgift.

För aktiva medlemmar (spelare, ledare, tränare mfl) tillkommer sedan en aktivitets- och träningsavgift beroende på ålder:

• 0-7 år                300kr (totalt 600kr)
  • 8-17 år              700kr (totalt 1000kr)
  • Senior 18+ år   500 kr (totalt 800 kr)

* Det tillkommer en Serviceavgift som ska täcka kostnader för olika administrativa kostnader.

Om någon vill dela upp betalningen så kontakta kansliet så löser vi det.