Vår stolta förening

Färjestadens GoIF, Färjestadens Gymnastik och Idrottsförening, (FGoIF) är en fotbollsklubb från Färjestaden på Öland i Kalmar län grundad den 15 juli 1926. Föreningen hette från början Färjestadens BK men namnändrades 1933 till nuvarande namn. Verksamheten bedrivs idag på Tallhöjdens IP och Grövle.

FGoIF är idag Ölands största fotbollsförening med herr-, dam- pojk- och flicklag i seriespel. Föreningen drivs till största del av ideella krafter och verksamheten formas och utvecklas av alla aktiva tillsammans.

Ett gediget arbete har genomförts så att vi är en certifierad Säker & Trygg Förening.

Stadgar

Våra stadgar kan beskrivas som våra övergripande regler som medlemmar ska förhålla sig till.  Läs våra stadgar

MÅL

Vårt mål är att så många barn och ungdomar som möjligt ska vilja spela fotboll så långt upp i åldrarna som möjligt. Vi vill fokusera på laganda och kamratskap. Vi vill visa att en långsiktig och metodisk fotbollsutbildning baserad på utbildning leder längre än utslagning och konkurrenstänkande/elittänk.

VISION

Tillsammans ska vi skapa, vårda och utveckla en föreningsgemenskap på och utanför fotbollsplanen. Detta ska bidra till att Färjestadens GoIF är Ölands ledande fotbollsförening avseende fostran och utveckling av spelare och människor.

VÄRDEGRUND

Vi i Färjestadens GoIF vill skapa en trygg föreningsmiljö för våra barn och ungdomar. Föreningen är en uttalad breddförening som är till för alla.

All verksamhet i Färjestadens GoIF ska utformas utifrån FN´s Barnkonvention och på grundläggande demokratiska värderingar.

FN:s Barnkonvention har fyra grundprinciper att utgå ifrån:

• Alla barn har samma rättigheter och lika värde
  • Barnets bästa ska beaktas vid alla beslut som rör barn
  • Alla barn har rätt till liv och utveckling
  • Alla barn har rätt att uttrycka sin mening och få den respekterad

1. Gemenskap

Alla är välkomna i Färjestadens GoIF och ska få uppleva vår gemenskap och glädje. Alla (ledare, aktiva, föräldrar och övriga nyckelpersoner) ska vi jobba för att skapa gemenskap där människor känner sig välkomna och delaktiga. Alla är lika värdefulla och alla kan bidra med något!

1. Utveckling

Vi utgår från vad varje individ/spelare kan och vill. Som ledare utgår vi från varje spelares kunskaper och behov och utifrån det utvecklar vi i rätt riktning och i rätt takt. Vi skapar en trygg utvecklingsmiljö för ledaren och spelaren genom vår utbildningspolicy, så att ledaren ständigt kan utvecklas i takt med laget.

1. Kommunikation

Föreningen har en öppen och tillåtande kommunikation både inom och utom föreningen, där alla medlemmar känner till verksamheten och vi tillsammans formar vår förening. Alla ges möjlighet att bidra med sina idéer och förslag i anslutning till vår vardagliga verksamhet, men där årsmötet är det tillfälle på året där varje medlem har möjlighet att nyttja sin rösträtt.

Färjestadens GoIF ser andra idrotter och lokala föreningar som ett positivt komplement till den egna verksamheten.