6. Föreningskultur/klimat och trygga idrottsmiljöer

FAKTA Vad är mobbing

Vad är mobbning? Mobbning är när en person upprepade gånger blir utsatt för fysiska, psykiska och negativa handlingar från en eller flera personer. Mobbning kan ske på olika sätt. Det kan vara fråga om:

• Psykisk mobbning. Himla med ögonen, stirra, kasta menande blickar mellan varandra, göra miner, sucka, tystna, vända ryggen till, inte svara på tilltal, behandla någon som luft.
  • Verbal mobbning: Viska, sprida rykten, retas, trakassera, håna, härma, hota, anmärka på kläder, hånskratta, skämta.
  • Fysisk mobbning: Slå, knuffa, sparka, nypa, hålla fast, dra i kläder, trycka in i väggen, sätta krokben, gömma saker, kasta väskan mellan sig, skicka lappar, stå i vägen för någon, råka knuffa till någon eller kamouflera våld i lekar och idrott.
  • Elektronisk mobbning: Elektronisk mobbning (e-mobbning) via dator eller mobiltelefon gör att den som blir mobbad aldrig får vara ifred. Kränkningarna kan komma när som helst, mobbaren kan vara vem som helst och publiken hur stor som helst.

Vad är trakasserier?

Trakasserier är ett agerande som kränker någons värdighet och som har samband med en eller flera diskrimineringsgrunder. Det kan handla om kommentarer, gester eller utfrysning.

Vad är sexuella övergrepp och trakasserier?

Förutom kommentarer och ord kan det vara att någon till exempel tafsar eller kastar närgångna blickar. Det kan också handla om ovälkomna komplimanger, inbjudningar och anspelningar.

Vad är våld?
Våld är varje handling som genom att den skrämmer, smärtar, skadar eller kränker försöker påverka annan person att göra något mot sin vilja eller avstå från att göra något den vill.

Handlingsplan mobbing, trakasserier och kränkningar

Att ta itu med mobbning/trakasserier/kränkningar innebär inte ett enskilt samtal utan arbetet är en process.   Vi agerar på följande sätt.

• Mobbingsituationer ges högsta prioritet.
  • Ledare agerar direkt med samtal med de inblandade - en och en.
  • Ledare uppmanar mobbaren att ändra sitt beteende.
  • Det som hänt och vad som beslutats dokumenteras.
  • Föräldrarna informeras, både mobbarens och den mobbades.
  • Det som beslutats dokumenteras.
  • Om mobbningen inte upphör kallas mobbaren och den mobbade samt föräldrar till samtal.
  • Om inte mobbingen därefter upphör kopplas styrelsen in, för vidare beslut.

Ansvarig för upprättande av handlingsplanen är föreningens ordförande eller av ordföranden en delegerad person. Ansvarig för verkställandet är ledare och styrelsen.

Handlingsplan steg-för-steg

Om ledare får reda på fall, som kan vara fråga om mobbning/kränkning, så ska han eller hon:

Steg 1: Prata med någon i styrelsen som ska besluta vilka som ska arbeta med ärendet, helst två personer. Detta arbete påbörjas omedelbart.

Steg 2: Ta reda på fakta! Man samtalar med den som har anmält/sett för att inhämta mer information. Därefter har man samtal med den utsatte. Hon/han får möjlighet att berätta hemma kring vårt samtal innan man samma dag eller dagen efter kontaktar hemmet.

• Vad har hänt?
  • Vilka var/är inblandade och vem gjorde vad?
  • Var har det skett?
  • När har det skett?
  • Hur länge har det pågått?
  • Vilket stöd behöver du?

Steg 3: Enskilda samtal med mobbaren/mobbarna. För att samtalet ska bli så effektivt som möjligt är det viktigt att inte förbereda mobbarna, så att de hinner bygga upp en strategi och ett försvar.

• Vad har hänt och varför?
  • Hur ska vi göra för att detta ska upphöra? Gör en överenskommelse att kränkningen/mobbningen ska upphöra nu.
  • Vad ska du göra för att avsluta dina handlingar?
  • Vilket stöd behöver du?

Steg 4: Föräldrarna vill givetvis veta vad som sker med deras barn på fritiden. Samtal med föräldrarna är också viktiga för att kunna ge stöd och hjälp, samt för att kontrollera att det skett en förbättring. Samtalet med hemmet sker efter första samtalet. Det är viktigt att barnen själva först får möjlighet att berätta för sina föräldrar.

Steg 5: Uppföljning. Ha uppföljning med den utsatta och den/de som utsatt efter ca 2 veckor. Ha flera uppföljningar vid behov.

Steg 6: Kontakta hemmet. Ha ytterligare samtal med den utsattas föräldrar och berätta om arbetet som fortlöper och hur det går.

Steg 7: Om den utsatta vill kan det vara dags att föreslå ett möte mellan inblandade, där de får mötas och få möjlighet att tala om det inträffade. Ingen inblandad bör tvingas till ett sådant möte utan det bör bygga på frivillighet. Detta bör inte ske i grupp.

Vid grövre mobbning, som kan likställas med misshandel görs alltid en polisanmälan.

Det finns fock svåra ärenden som kan ta lång tid och av olika skäl är svåra för en förening att hantera. I de fallen ska RF (riksidrottsförbundet) kunna ta över och utreda och driva ärendet.

Idrottsombudsmannen:

Idrottsombudsmannens uppgift är att ta emot ärenden, ge råd och vägledning, utreda ärenden, hantera ärenden med stöd av interna sakkunniga som t.ex. jurist eller expert på barn- och ungdomsidrott.