Om ledare får reda på fall, som kan vara fråga om mobbning/kränkning, så ska han eller hon:
Steg 1: Prata med någon i styrelsen som ska besluta vilka som ska arbeta med ärendet, helst två personer. Detta arbete påbörjas omedelbart.
Steg 2: Ta reda på fakta! Man samtalar med den som har anmält/sett för att inhämta mer information. Därefter har man samtal med den utsatte. Hon/han får möjlighet att berätta hemma kring vårt samtal innan man samma dag eller dagen efter kontaktar hemmet.
- Vad har hänt?
- Vilka var/är inblandade och vem gjorde vad?
- Var har det skett?
- När har det skett?
- Hur länge har det pågått?
- Vilket stöd behöver du?
Steg 3: Enskilda samtal med mobbaren/mobbarna. För att samtalet ska bli så effektivt som möjligt är det viktigt att inte förbereda mobbarna, så att de hinner bygga upp en strategi och ett försvar.
- Vad har hänt och varför?
- Hur ska vi göra för att detta ska upphöra? Gör en överenskommelse att kränkningen/mobbningen ska upphöra nu.
- Vad ska du göra för att avsluta dina handlingar?
- Vilket stöd behöver du?
Steg 4: Föräldrarna vill givetvis veta vad som sker med deras barn på fritiden. Samtal med föräldrarna är också viktiga för att kunna ge stöd och hjälp, samt för att kontrollera att det skett en förbättring. Samtalet med hemmet sker efter första samtalet. Det är viktigt att barnen själva först får möjlighet att berätta för sina föräldrar.
Steg 5: Uppföljning. Ha uppföljning med den utsatta och den/de som utsatt efter ca 2 veckor. Ha flera uppföljningar vid behov.
Steg 6: Kontakta hemmet. Ha ytterligare samtal med den utsattas föräldrar och berätta om arbetet som fortlöper och hur det går.
Steg 7: Om den utsatta vill kan det vara dags att föreslå ett möte mellan inblandade, där de får mötas och få möjlighet att tala om det inträffade. Ingen inblandad bör tvingas till ett sådant möte utan det bör bygga på frivillighet. Detta bör inte ske i grupp.
Vid grövre mobbning, som kan likställas med misshandel görs alltid en polisanmälan.
Det finns fock svåra ärenden som kan ta lång tid och av olika skäl är svåra för en förening att hantera. I de fallen ska RF (riksidrottsförbundet) kunna ta över och utreda och driva ärendet.
Idrottsombudsmannen:
Idrottsombudsmannens uppgift är att ta emot ärenden, ge råd och vägledning, utreda ärenden, hantera ärenden med stöd av interna sakkunniga som t.ex. jurist eller expert på barn- och ungdomsidrott.